4 d’agost de 2011

Les móres

Ara a l'agost és una bona època per passejar per paratges propers als nostres llocs de vacances i recollir una fruita que no és fàcil de trobar a les fruiteries: les móres.



Aquests fruits petits, que tenim molt a l'abast (sempre amb permís de l'esbarzer que les protegeix de les nostres mans), són dolços i deixen anar tots els seus aromes a la primera mossegada. Si les mengem quasi al moment de collir-les (ep, no oblidem de netejar-les abans!) estem aprofitant totes les seves vitamines, especialment la C. Tanmateix, les móres són especialment utilitzades en melmelada, i es caracteritzen pel seu intens color fosc.

Melmelada de móres

Renteu 1 kg de móres sanes sucoses i ben madures a raig d'aixeta, traieu-les les cues i deixeu-les escórrer. Poseu-les en una olla amb 2 dl d'aigua i 750 g de sucre i deixeu-les bullir fins que la mescla hagi espessit de manera que les bombolles petin de manera sorollosa. Afegiu llavors el suc d'una llimona i deixeu coure encara 15 minuts més, remenant amb una cullera de fusta. Deixeu refredar la melmelada i ompliu els pots. Si reposa un parell de mesos, serà més bona.

Bondats de les móres

  • netegen el cos de radicals lliures produïts com a conseqüència de l'estrès diari
  • protegeixen la mucosa de l'aparell respiratori
  • té propietats preventives cardiovasculars
  • són un bon antiinflamatori
  • conté vitamina E, que afavoreix l'antienvelliment
  • tenen propietats laxants i depuratives
  • riques en vitamina C, en magnesi, potassi, i en pigments que potencien l'acció antioxidant de la vitamina C
  • recomanables en persones amb necessitats augmentades de vitamina C com les embarassades, els períodes de lactància, les persones fumadores, l'estrès, els esportistes, etc.

Recomanacions de Rosa Baró Vilà

  • Per escollir les millors móres triarem les de colors més brillants i intensos, fermes i seques. Les móres toves i humides s'han començat a deteriorar i poden contenir floridures. Tot i això, no agafarem les que no estiguin madures pensant que ja maduraran a casa.
  • Guardarem les móres a la nevera, durant un màxim de 3 dies. I si ho fem a 0ºC es conservaran 1 setmana.
Consum

  • Podem consumir-les com a fruita o afegir-les en els postres de iogurt, llet, nata, o en l'esmorzar juntament amb els cereals
  • Per elaborar melmelada casolana o confitura o gelatina, que podem afegir a postres més elaborats com els pastissos
  • També podem utilitzar-les en receptes salades de carns com a salses o guarnicions.
Propietats dietètiques i nutricionals
  • Aquestes fruites silvestres contenen un baix valor energètic
  • Les móres no madures, són riques en tanins que donen el gust aspre i astringent. Quan maduren la quantitat de tanins va disminuint

Composició 100g de móres
Energia 35kcal
Hidrats de Carboni 6g
Fibra 9g
Vitamina C 18mg
Potassi 210mg

Recordem que tots aquests beneficis s'inclouen si seguim una alimentació saludable acompanyada d'exercici físic.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...