28 d’agost de 2012

Les figues

A finals d'agost i primers de setembre arriben les primeres figues, una fruita força delicada (de fet, alguns anys enrera a aquesta época de l'any hi ha qui l'anomenva "temps de figues"). És una fruita de l'horta mediterrània i a casa nostra té una gran nombre de varietats (coll de dama, coll de beata, llàgrima de viuda, carlina, catalana, calderona, llimonenca, paratjal, pecadora, pit de reina, rogeta, d’ull de perdiu, verdal, xereca, etc, etc.).




Bondats de les figues

Per les seves propietats són molt adequades d'afegir a la nostra alimentació:
  • té un contingut energètic (glucosa) que ens permet refer-nos ràpidament del cansament, tan físic com psíquic
  • és un remei per al restrenyiment. Les seves llavors ajuden a netejar el nostre budell i deixar-lo en bones condicions per a que pugui absorbir tots els nutrients que a través dels aliments entren al nostre cos
  • és un bon diürètic, perquè són les figues riques en potassi i baixes en sodi, cosa que fa millorar la retenció de líquids
  • conté altres minerals com el calci, el magnesi i el fòsfor que ajuden tan als ossos com al sistema nerviós
  • té una gran capacitat saciant i poques calories el que les fa un aliment a tenir en compte en alguns règims d'aprimament (sempre amb la supervisió d'un dietista-nutricionista)
Les figues fresques les podem menjar com a postre, durant uns pocs dies, i durant la resta de l'any en la seva versió assecada, que magníficament acompanya un bon postre de músic. També són molt utilitzades en alguns plats de carn, per a donar un contrast dolç a la salsa o als acompanyaments, i en amanides, i per suposat també com a confitura.

Fires dedicades a les figues el 2011

17 i 18 de setembre: Fira de la Figa d'Alguaire

I en aquest enllaç trobareu algunes interessants receptes amb figues.

Recomanacions de Rosa Baró Vilà


  • A diferència d’altres fruites, per escollir les millors figues triarem les arrugades i obertes és una evidència que el fruit ha arribat al seu punt. Els fruits no madurs resulten tòxics per a l'estómac.
  • Les fruites dures, marcides, esquerdades amb olor amarg o els costats aplanats s’han de rebutjar, ja que aquesta fruita és molt delicada i perible.
  • Guardarem les figues a la nevera, durant només uns 3 dies.
Propietats dietètiques i nutricionals
  • Són riques en hidrats de carboni (sacarosa, glucosa, fructosa),que eleven el seu valor energètic.
  • La seva fibra millora el trànsit intestinal per això també és utilitzada com a laxant.
  • Conté sals minerals com el potassi, el magnesi i el calci, i vitamines A, B1, B2, B3 i C.
Composició 100g de figues fresques (ració de 2-3 unitats)
Energia 65-75 kcal
Hidrats de Carboni 12-16g
Fibra 2,3-3,3g
Vitamina C 2-3mg
Potassi 232-235mg
Calci 38mg

Consum
  • Recomanables per tothom en general, i en particular, les persones que necessiten una aportació addicional d'energia: embarassades, lactants, infants i adolescents.
  • Tenint en compte la quantitat de glucosa que aporten, és molt interessant el seu consum en esportistes, en l'entrenament o en la postcompetició. En canvi en la precompetició no estan indicades a causa del seu contingut en fibra, que podria provocar molèsties intestinals, retardant la digestió o accelerant el reflex de la defecació.
  • Les persones amb diabetis cal que tinguin en compte el contingut calòric elevat i el de sucres.

Qualsevol dubte o aclariment contacta amb un professional Dietista-Nutricionista


Hoy en la fiambrera: Los higos Léelo!
Today at the lunch box: The figs. Read it!
Ces boîtes à lunch:  Les figuesLisez-le!
------------------------------------------------------------------------------------

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...