24 de febrer del 2017

Nous (vells) mercats de pagès al Baix Llobregat

Fa algun temps, quan va començar a funcionar el Mercat de Pagès del Prat de Llobregat (impulsat pel consell comarcal del Baix Llobregat, entre d'altres), un pratenc va comentar que estava sorprès de l'èxit del mercat de pagès que se celebra a la plaça de Pau Casals de la ciutat. 


No acabava de veure el "per què, quan els productors estan tant a mà de la gent de la localitat des de sempre".

Potser si que tenia raó que la gent ens movem per impulsos i modes, però la meva percepció per aquests nous (vells) mercats de pagès del Baix Llobregat pels que m'he passejat (al Prat de Llobregat, la Colònia Güell, al Parc de Torreblanca de Sant Joan Despí i a Can Mercader de Cornellà) m'ha dur a pensar que una part de l'èxit de tots aquests mercats radica en l'"aproximació dels productes al consumidor".

Perquè segons com, els productes conreats al tram final del Llobregat, estan molt lluny dels consumidors, perquè si no tens cotxe, com t'apropes al camp o masia que ven? quina és la masia que ven hortalisses o fruita? com s'hi arriba? quin horari té? quin preu té? i si vaig i no m'interessa?


El mercat, des de sempre, et permet triar i remenar, comparar i decidir-te pel que més et convenç, amb total llibertat, i recuperar el sentit més tradicional del comprar i vendre: jo tinc això que em sobra i tu compres si t'agrada i el preu et convenç.


El mercat del Prat amb una ubicació al bellmig del centre neuràlgic comercial de la localitat un dissabte al matí (el dia per excel·lència per anar a comprar) permet que els pratencs més grans (que havien viscut els temps del dia de mercat) i els més joves (més interessada per l'alimentació o per retrobar un passat i crear el seu futur) puguin adquirir aquests productes tan pròxims geogràficament anant caminant des de cas. Crec que per les seves característiques té l'èxit i la continuïtat assegurats.




El mercat de la Colònia Güell, que se celebra els matins dels dissabtes, té l'atractiu de visitar la colònia fabril i un dels monuments més destacats d'en Gaudí, tot i que obliga a un desplaçament per la majoria de compradors potencials.



El del Parc de Torreblanca, obre les seves portes els diumenges al matí molt a prop d'una de les entrades, coincidint amb la visita de famílies senceres que van a gaudir d'aquest espai singular amb laberint, cascades, llac, gronxadors, etc. I per això, em sembla també amb bones perspectives de futur.



El de Can Mercader de Cornellà, el trobem tots els diumenges al matí al camí d'accés principal al parc. Inevitable passar i badar per ell, amb l'al·licient d'haver de deixar passar els trenets que carreguen nens i no tant nens i que circulen per tot el parc.

En tot cas, el comú denominador de tots aquests nous (vells) mercats de Baix Llobregat és que podem comprar els productes conreats al costat de casa, amb gust, poques càmeres i menys quilòmetres; productes de temporada (si és època de cireres, tots venen cireres, si és època de bledes, tots venen bledes) i a un preu molt raonable per la qualitat que ofereixen.

Us encoratjo a badar (i comprar) per algun d'aquests mercats o pels que es fan a la rambla de Rafael Casanova de Sant Boi de Llobregat (divendres a la tarda) i a Sant Vicenç dels Horts (dissabtes al matí), entre d'altres, i que encara no els he visitat. 


Segur que trobeu que és una bona opció per omplir els cistells i després els tàpers!


Hoy en la fiambrera: Mercados de productos del campo en el Baix Llobregat. Léelo!
Today at the lunch boxMarkets in the Baix Llobregat. Read it!
Ces boîtes à lunch: Les marchés de produits du champ dans la région du Baix Llobregat.  Lisez-le!
-------------------------------------------------------------------------------------

1 comentari:

  1. M'ha agradat molt aquest resum.. realment val la pena apropar-si. Jo viag coneixer el del Prat i em va encantar, i de Torreblanca em sembla tambè interessant... al de la Colonia Güell no hi puc arribar pels meus peus...però es igual.. tot el que sigui productes frescs es una molt bona opció!!!!!Gràcies!

    ResponElimina

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...